• 1399/10/03 - 14:28
  • تعداد بازدید : 231
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرید.

تشدید پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در دستور کار دامپزشکی استان

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: با وجود اکوسیستم های متعددی همچون؛ رودخانه ها، سدها، آبگیرها، تالاب ها، جزایر متعدد و کیلومترها نوار سواحلی، که توسط پرندگان مهاجر به منظور زمستان گذرانی مورد استفاده قرار می گیرد، تا کنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، دکتر محمد جانباز  گفت:  پایش و مراقبت فعال به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هرمزگان در دستور کار کلیه ادارات دامپزشکی شهرستانی و ادارات مرتبط ستادی می باشد.

وی افزود: همه ساله با شروع فصل سرما پرندگان مهاجر به منظور زمستان گذرانی وارد این استان شده و در سدها، آبگیرها، تالاب ها، جزایر و سواحل این استان اسکان می یابندو با توجه به آب و هوای مطبوع این استان، در دو فصل پائیز و زمستان این پرندگان ترجیح می دهند در این استان زندگی کنند.

اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان نیز همانند هر ساله با برگزاری جلسات ستاد استانی مقابله با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و مکاتبات لازم با دستگاه های عضو این ستاد، وظایف دستگاهی و هشدارهای لازم را تأکید و با اجرای گشت های مشترک با دستگاه های عضو، خصوصا" حفاظت محیط زیست در اجرای پایش و مراقبت فعال این بیماری اقدام نموده است.

دکتر جانباز افزود: از ابتدای سال تا کنون قریب به 2000 مورد بازدید و مراقبت فعال از 80 زیستگاه طبیعی، واحدهای پرورش طیور صنعتی و روستایی هرمزگان، با همکاری دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی و حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته است که موردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده و ثبت نگردیده است.

وی اظهار داشت: مسئولین فنی کشتارگاه های طیور به عنوان، لایه های مراقبتی دامپزشکی بخش خصوصی، در کنار ادارات دامپزشکی شهرستان ها، در امر پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نقش مهمی دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، صدا و سیما و خبرگزاری‌ها و فضای مجازی به مرغداران و روستاهای در معرض خطر، برگزاری کلاس‌ها آموزشی برای مرغداران و دهیاران  و اقدامات امنیت زیستی و چاپ و توزیع بروشورهای مرتبط با بیماری از جمله اقدامات ترویجی این استان بوده است.

دکتر جانباز، با بیان اینکه؛ پایش و مراقبت این بیماری با دقت، در تمام سطح استان همچنان ادامه خواهد داشت، از هم استانی های عزیز خواست تا تلفات احتمالی در حیات وحش و طیور بومی را به ادارات دامپزشکی و محیط زیست، گزارش نمایند.

  • گروه خبری : خبر
  • کد خبر : 258564
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه