• 1402/11/21 - 14:34
  • تعداد بازدید : 164
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
#دولت_کار_و_فعالیت

چهل و پنمجین فجر انقلاب اسلامی ایران مبارک باد

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان، دستاروردهای 30 ماهه دولت مردمی در حوزه های مختلف را، به منظور تبیین ارائه خدمات دامپزشکی به سلامت جامعه، تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، دکتر مصطفی فخرآبادی پور مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان در آستانه سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و در ایام الله چهل و پنجمین فجر انقلاب، دستاروردهای 30 ماهه "#دولت_کار_و_فعالیت" را، تبیین کرد.

دو نیم سال خدمت دولت سیزدهم "#دولت_مردمی" در حوزه های مختلف دامپزشکی، توسط اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، بدین شرح می باشد:

1- در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های دامی؛

- با انجام عملیات واکسیناسیون، تعداد هشت میلیون و 894 هزار و 714 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری واگیر دامی و مشترک بین حیوان و انسان، ایمن شده اند

- در راستای پیشگیری از بروز بیماری های انگلی دام، سمپاشی علیه انگل های خارجی بدن دام به تعداد 468 هزار و 233 رأس دام و همچنین سمپاشی جایگاه دام سطحی به مساحت یک میلیون و 342 هزار و 738 مترمربع صورت گرفته است.

- به منظور انجام امور مراقبت و پایش بیماری های دامی نظیر؛ بروسلوز، آبله، تب برفکی، لمپی اسکین، سل گاوی، مشمشه و هاری؛ تعداد سه میلیون و 675 هزار و 761 مورد بازدید و مراقبت، انجام شده است.

2- در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های طیور؛

- با انجام امور نظارت بهداشتی بر 61 میلیون و 998 هزار و 949 قطعه جوجه ریزی در کلیه مرغداری های سطح استان و انجام واکسیناسیون طیور در طول دوره پرورش، به منظور پیشگیری از بروز بیماری های طیور و حفظ سلامت گله های پرورشی، تعداد 30 میلیون و 152 هزار و 18 قطعه طیور، واکسینه شده است.

3- در حوزه نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی؛

- با انجام عملیات نظارت بهداشتی بر اماکن پرورش دام، طیور و آبزیان، مراکز بسته بندی، کارخانجات، وسایل حمل، اسکله ها، مراکز تولید و عرضه فراورده های خام دامی تعداد 101 هزار و 638 مورد بازدید صورت گرفته، که تعداد 1981مورد غیر بهداشتی مشاهده و 95 پرونده قضایی جهت رسیدگی به تخلفات بهداشتی و تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و به مراجع قضایی، ارجاع گردیده است و در این عملیات بهداشتی مقدار 189 هزار و 437 کیلوگرم (بالغ بر 189 تن) مواد خام دامی غیر بهداشتی، ضبط، معدوم و از چرخه مصرف هم استانی های گرامی و جامعه، حذف شده است.

- در همین راستا با نظارت بهداشتی بر کشتار 157 هزار و 173 رأس دام سبک و سنگین و 52 میلیون و 860 هزار و 162 قطعه طیور، گوشت قرمز و مرغ سالم بهداشتی تحت نظارت دامپزشکی، تولید شده است.

- در راستای تسهیل صادرات به کشورهای مختلف منجمله؛ چین، اتحادیه اروپا و اوراسیا، تعداد 53 مورد بازدید و ممیزی به منظور صدور و تمدید کدهای EC و IR شرکت های عمل آوری و فرآوری فراوده های خام دامی و شیلاتی متقاضی صادرات انجام شده است.

4- در حوزه قرنطینه و امنیت زیستی؛

- با انجام نظارت های بهداشتی بر فرآورده های خام دامی تعداد یک میلیون و 498 هزار و 332 تن محموله های وارداتی و 142 هزار و 295 تن محموله های صادراتی و همچنین 115 هزار و 640 تن محموله های ترانزیتی، در راستای حفظ سلامت جامعه، اقدامات ملی در این استان، انجام شده است.

5- در حوزه تشخیص و درمان؛

- با نظارت بر واردات مقدار 216 هزار و 261 تن محموله های داروهای دامی و مواد اولیه داروهای دامپزشکی؛ تعداد چهار هزار و 622 مورد بازدید انجام شده است و تعداد هشت هزار و 422 فقره گواهی بهداشتی حمل دامپزشکی، جهت انتقال بهداشتی محموله های مذکور، به کارخانجات تولیدی مرتبط صادر شده است.

- در راستای خدمت رسانی به دامداران؛ تعداد 73 هزار و 144 مراجعه کننده را، با درمان 281 هزار و 723 رأس دام و 45 هزار و 563 قطعه طیور، خدمات دهی انجام داده است.

- این اداره کل با انجام آزمایشات کنترل کیفی و تشخیص بیماری ها، تعداد 292 هزار و 809 مورد آزمایش شامل؛ سرلوژی دام، طیور، کنترل کیفی آنالیز شیمی، میکروبی و مرضی، سم شناسی، انگل شناسی و باقیمانده دارویی و همچنین PCR، به منظور تضمین صحت و سلامت فرآورده های خام دامی و کنترل بیماری ها، عملکرد داشته است، که عملکرد این آزمایشگاه در مقابل آزمایشگاه های سطح کشور، بی نظیر می باشد.

6- در حوزه بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان؛

- با عنایت به توسعه آبزی پروری در استان و صیانت از سرمایه آبزی پروران در این دولت، نظارت های بهداشتی این اداره کل از زمان تکثیر و تولید PL بر تولید سه میلیارد و 532 میلیون و 299 هزار قطعه لارو میگو جهت ذخیره سازی در مزارع پرورش میگو و همچنین نظارت بر حین پرورش در مزارع میگو، جهت حفظ سلامت آبزیان و پایداری تولید، تعداد دو هزار و 365 مورد بازدید و نمونه برداری از مراکز و مزارع یاد شده، با انجام 17 هزار و 691 مورد آزمایشات کنترل کیفی PCR، بر نمونه های اخذ شده، صورت پذیرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان هرمزگان اظهار داشت: در دولت سیزدهم با ایجاد قرارگاه محرومیت زدایی در حوزه دامپزشکی، هشت مرحله رزمایش جهاد دامپزشکی، تاقبل از چهل و پنجمین فجر پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان هرمزگان، صورت پذیرفته، که مناطق صعب العبور و کم برخوردار هشت شهرستان استان، اعم از؛ بندرعباس، بشاگرد، میناب، رودان، پارسیان، حاجی آباد، کیش و بوموسی، تحت پوشش خدمات رایگان واکسیناسیون دام، سمپاشی بدن دام و جایگاه دامی، ویزیت و درمان و مبارزه با بیماری های انگلی دام؛ با تزریق و خوراندن داروهای ضدانگلی، صورت گرفته است، که این ارائه خدمات به منظور کمک به معیشت دامداران مناطق دور افتاده با همکاری قرارگاه محرومیت زدایی و پیشرفت آبادانی امام سجاد(ع) و بسیج استان هرمزگان، انجام شده است.

  • گروه خبری : اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 315014
سید امین عمرانی

سید امین عمرانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه