• 1402/10/16 - 14:34
  • تعداد بازدید : 74
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تشدید اقدامات مراقبتی ویژه پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سطح استان

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان گفت: با وجود اکوسیستم های متعددی همچون؛ رودخانه ها، سدها، آبگیرها، خورها، تالاب ها، رودخانه ها، جزایر متعدد و کیلومترها نوار سواحلی، که توسط پرندگان مهاجر به منظور زمستان گذرانی مورد استفاده قرار می گیرد، تا کنون موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان گزارش نشده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، دکتر سید محمدامین حسینی معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان از تشدید پایش و مراقبت غیرفعال بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

وی در همین راستا گفت: به منظور جلوگیری از شیوع احتمالی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان هرمزگان، تشدید پایش و مراقبت غیرفعال در دستور کار کلیه ادارات دامپزشکی شهرستانی و ادارات مرتبط ستادی می باشد.

دکتر حسینی افزود: همه ساله با شروع فصل سرما و با توجه به آب و هوای مطبوع این استان، در دو فصل پائیز و زمستان، پرندگان مهاجر این استان را به منظور زمستان گذرانی انتخاب می نمایند و در پشت سدها، آبگیرها، خورها، تالاب ها، رودخانه ها، جزایر متعدد و سواحل این استان، اسکان می یابند. 

اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، در طول سال به طور مستمر مراقب های خود را در خصوص پیشگیری از بروز این بیماری انجام می دهد و هر ساله با برگزاری جلسات ستاد استانی کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، وظایف دستگاهی و هشدارهای لازم را تأکید و با اجرای گشت های مشترک با دستگاه های عضو ستاد، خصوصا" حفاظت محیط زیست در اجرای پایش و مراقبت فعال این بیماری اقدام نموده است.

وی اظهار داشت: مسؤولین فنی واحدهای پرورش طیور صنعتی و کشتارگاه های طیور، با اقدامات مراقبتی در بخش خصوصی دامپزشکی، در کنار کارشناسان در ادارات دامپزشکی شهرستان ها، در امر پایش و مراقبت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نقش مهمی دارند و از ابتدای سال تاکنون 868 مورد مراقبت غیرفعال از واحدهای صنعتی پرورش طیور و 1468 مورد بازدید از واحدهای روستایی و طیور بومی و 451 مورد مراقبت غیرفعال از زیستگاه های طبیعی، با همکاری دامپزشکی بخش دولتی و غیردولتی و حفاظت محیط زیست صورت پذیرفته است که موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده و ثبت نگردیده است.

این مقام مسؤول خاطر نشان کرد: اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، صدا و سیما و رسانه ها و فضای مجازی به مرغداران و همچنین برگزاری کلاس‌های آموزشی به منظور ارتقاء سطح علمی مرغداران و دهیاران و آشنایی با اقدامات امنیت زیستی، چاپ و توزیع بروشورهای مرتبط با بیماری، از جمله اقدامات ترویجی این اداره کل بوده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، با بیان اینکه؛ پایش و مراقبت این بیماری با دقت، در تمام سطح استان همچنان ادامه خواهد داشت، از هم استانی های عزیز درخواست نمود: هر گونه تلفات احتمالی در حیات وحش و طیور بومی را به ادارات دامپزشکی و محیط زیست، شهرستان محل زندگی خود اطلاع رسانی نمایند و بر ضرورت اطلاع رسانی سریع تلفات غیرمعمول و ناگهانی، در سالن های پرورشی، توسط مرغداران و پرورش دهندگان طیور، تأکید نمود. 

 

  • گروه خبری : اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 313168
سید امین عمرانی

سید امین عمرانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه