• 1402/12/09 - 07:33
  • تعداد بازدید : 98
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه

عملکرد ارائه خدمات اداره دامپزشکی شهرستان قشم در حوزه ه های مختلف؛ نظارت بر بهداشت عمومی، بهداشت و مدیریت بیماری ها و سلامت جامعه

به گزارش روابط عمومی اداره دامپزشکی شهرستان قشم، محمدصدیق ارم رییس این اداره، عملکرد ارائه خدمات دامپزشکی این شهرستان از فروردین 1402 تاکنون در حوزه های مختلف از جمله؛ نظارت بر بهداشت عمومی، بهداشت و مدیریت بیماری ها و سلامت جامعه تشریح کرد.

وی اعلام داشت: این شهرستان با استقرار حدود 45 نفر مسؤول بهداشتی در مراکز مختلف عرضه فرآورده های خام دامی و مراکز تولیدی، پرورش دام، تکثیر و پرورش آبزیان و کشتارگاه، سهم  بزرگی در نظارت بهداشتی و امنیت غذایی در شهرستان و استان دارد، که تمام تلاش کارکنان این اداره در انجام هر چه بهتر وظایف محوله، همگام با اهداف سلامت محور سازمان دامپزشکی کشور و اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان می باشد که به شرح ذیل عملکرد داشته است:

1- بهداشت و مدیریت بیماری های دامی به منظور واکسیناسیون و مبارزه با بیماری های واگیر دار و مشترک بین انسان و دام

در این حوزه با انجام تعداد 2558 رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری های مشترک و تعداد 44947 رأس دام علیه سایر بیماری ها واکسینه و ایمن شدند و لازم به ذکر است؛ در پیشگیری و مبارزه با بیماری های انگلی تعداد 2474 رأس دام و مقدار 6500 مترمربع جایگاه دام، سمپاشی شده است.

همچنین در خصوص پایش بیماری های مشترک؛ تعداد 57 رأس دام نیز خونگیری و آزمایشات لازم (تست مشمشه، بروسلوز و سایر آزمایشات مرتبط) در این زمینه انجام و با توجه به اقدامات صورت گرفته، هیچ مورد کانون بیماری در سطح شهرستان مشاهده و اعلام گزارش نشده است.

2- نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی

با توجه به پراکندگی و وسعت جزیره قشم همواره سیاست این اداره مبنی بر نظارت کلیه مراکز عرضه و نگهداری فرآورده های خام دامی در شهر و روستاهای اطراف بوده است، که به همین منظور تعداد 5350 نوبت بازدید از مراکز فوق انجام شده است و در بازرسی های بهداشتی به عمل آمده، مقدار 841/594 کیلوگرم فرآورده غیربهداشتی ضبط، معدوم و از چرخه غذایی شهروندان خارج شد.

همچنین جهت پیشگیری از تخلفات در حوزه بهداشتی در بازدیدهای به عمل آمده تذکرات و توصیه های بهداشتی به صاحبان مراکز عرضه فراورده های خام دامی داده شد، که علاوه بر آن به منظور برخورد بازدارنده با متخلفان و تهدیدکنندگان بهداشت عمومی و سلامت جامعه، تعداد 4 مورد پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی ارجاع و تعداد 3 واحد با توجه به تکرار تخلفات و دستور مقام قضایی، پلمپ شد.

لازم به توضیح است؛ در راستای نظارت بهداشتی بر کشتارگاه دام این شهرستان، تعداد 568 رأس دام سبک و تعداد 209 راس دأم سنگین کشتار و تحت نظارت بهداشتی این اداره وارد بازار عرضه  شده است.

در راستای تضمین سلامت مواد غذایی و ارتقاء امنیت غذایی جامعه، تعداد 1045 مورد آزمایش از کلیه فرآورده های خام دامی تولید شده در این شهرستان صورت گرفت، تا خروج این فرآورده ها از جزیره قشم در راستای حفظ سلامت جامعه و امنیت غذایی استاندارد، در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

3- قرنطینه و امنیت زیستی

در این حوزه 11 هزار و 628 تن محموله خارج از استان هرمزگان با تعداد 3095 فقره مجوز حمل بهداشتی ثبت شده در سیستم یکپارچه قرنطینه دامپزشکی و مقدار 165 هزار و 546 تن محموله از داخل استان با تعداد 1620 فقره مجوز مربوطه، وارد شهرستان قشم شده است، که محموله های مواد خام دامی وارد شده به این جزیره، توسط کارکنان این اداره در بخش دولتی و مسؤولین فنی بهداشتی در بخش های خصوصی مرتبط، مورد بازدید قرار گرفت و اجازه تخلیه و مصرف جهت مقاصد مراکز عرضه، صادر گردید.

همچنین مقدار 1003 تن ماهی خشک، 43 تن میگو منجمد و بالغ بر 20 تن ماهی منجمد و 606 تن ماهی غیرخوراکی، از جزیره قشم به مقصد کشورهای سریلانکا و هنگ کنگ و حوزه خلیج فارس تحت نظارت بهداشتی اداره دامپزشکی این شهرستان، صادر شد.

4- بهداشت و مدیریت بیماری های طیور 

در بخش طیور تعداد 9521 قطعه طیور بومی علیه بیماری نیوکاسل واکسینه و ایمن شدند و همچنین این اداره با نظارت و پایش تالاب ها و سواحل این شهرستان که محل تجمع پرندگان مهاجر می باشد جهت ردیابی بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، با همکاری مراجع ذیربط به صورت هفتگی در دستور کار خود قرار داده، تا کنون هیچ موردی از این بیماری گزارش نشده است.

5- بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان

در بخش آبزیان با توجه به وجود 3 مرکز تکثیر میگو و تعداد 16 مرکز پرورش میگو و تعداد 4 مرکز تکثیر ماهی و تعداد 4 مرکز پرورش ماهی در قفس و 1 مرکز تکثیر آبزیان زینتی و 12 مرکز عمل آوری و بسته بندی آبزیان و 6 اسکله صیادی، سهم عمده ای از فعالیت این اداره در بخش آبزیان متمرکز و در این خصوص تعداد 220 مورد آزمایشامات مربوط در این حوزه انجام شده است و علائمی از بیماری در صنعت میگو منجمله ( لکه سفیدو AHPND) تاکنون مشاهده نشده است.

لازم به ذکر است؛ مقدار 56 میلیون و 809 هزار قطعه لاروریزی در مزارع پرورش میگو این شهرستان صورت گرفت و مقدار لارو تولید شده در مراکز تکثیر میگوی این شهرستان، تعداد 146 میلیون قطعه بوده است که تحت نظارت بهداشتی کارشناسان این اداره به سلامت تولید و روانه بازار عرضه، به منظور ذخیره سازی در استخرهای پرورش میگو شد و مقدار 200 هزار قطعه بچه ماهی نیز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی در مراکز پرورش ماهی در قفس این شهرستان، ذخیره سازی شده است.

 

  • گروه خبری : اخبار شهرستان قشم
  • کد خبر : 315727
کلمات کلیدی
qeshm اداره دامپزشکی شهرستان قشم

qeshm اداره دامپزشکی شهرستان قشم

تصاویر

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید