• 1399/06/15 - 09:38
  • تعداد بازدید : 1219
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

هشدار بهداشتی به منظور مقابله با بیماری تب سه روزه

بیماری تب سه روزه یا تب بی دوام گاوی یک بیماری ویروسی، غیر واگیر و قابل انتقال توسط حشرات می باشد که در گاوها بروز می‌کند و با انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت بهداشت دام و ضدعفونی و سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ برای از بین بردن ناقلان بیماری و محل تجمع حشرات قابل پیشگیری و کنترل می باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، دکتر کامبیز امجدی معاونت سلامت این اداره کل، در خصوص این بیماری گفت: بیماری تب سه روزه یا تب بی دوام گاوی یک بیماری ویروسی، غیر واگیر و قابل انتقال توسط حشرات می باشد که در گاوها بروز می‌کند. بیماری تب سه روزه می‌تواند موجب ایجاد خسارات اقتصادی فراوان به ویژه کاهش تولید شیر در دام های شیروار و افت شدید بدنی در دام های پرواری گردد. این بیماری اغلب با علائم ناگهانی تب ( 42-40درجه سانتیگراد)، بی اشتهائی، آبریزش چشم و بینی، سختی تنفس، درد مفاصل، لنگش، سفتی عضلات، فلجی موقت یا زمین گیری مشاهده می شود. میزان ابتلاء بسته به سن دام و شرایط دام همچون؛ وضعیت ایمنی بدن بستگی دارد که ممکن است بیشتر از 80 درصد باشد و معمولاً تلفات بیماری کم است و بطور کلی 2ـ1درصد می باشد. با این حال در سال های اخیر میزان مرگ ومیر در برخی نقاط آسیا و خاورمیانه بین 10 تا 20 درصد گزارش گردیده است.

دکتر امجدی افزود: وجود سدها و آب بندها، تالاب ها و نیز شرایط اقلیمی و دمایی مناسب در استان می تواند عوامل مناسبی جهت رشد و تكثیر پشه های ناقل بیماری باشند و همچنین وجود میادین دام،  نقل و انتقال غیر مجاز دام و همجواری با استان هایی كه از حیث بیماری مذكور پرخطر محسوب می شوند، از جمله فاکتورهای خطر بروز بیماری تب سه روزه یا تب بی دوام گاوی (BEF) در استان می باشد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان توصیه نمود: از جمله اقدامات مؤثری که باید توسط دامداران و مجتمع‌های دامداری به منظور پیشگیری و کنترل بیماری صورت پذیرد؛ انجام واکسیناسیون به موقع، بهسازی جایگاه نگهداری دام، رعایت بهداشت دام و ضدعفونی و سم‌پاشی به موقع جایگاه نگهداری دام‌ و محل های تجمع حشرات مانند آب‌های راکد  و سطحی داخل و در اطراف مراکز نگهداری دام‌ها به منظور از بین بردن ناقلان بیماری می باشد.

  • گروه خبری : خبر,اخبار شهرستان,اخبار شهرستان رودان,اخبار شهرستان بستک,اخبار شهرستان قشم,اخبار شهرستان بشاگرد,اخبار شهرستان بندر لنگه,اخبار شهرستان پارسیان,اخبار شهرستان بندر خمیر,اخبار شهرستان حاجی آباد,اخبار شهرستان سیریک,اخبار شهرستان میناب,اخبار شهرستان بندرعباس,اخبار شهرستان جاسک
  • کد خبر : 255321
کلمات کلیدی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید