• 1403/02/10 - 11:04
  • تعداد بازدید : 45
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

تبیین دستاوردهای اجرای دو ماهه طرح تشدید نظارتی دامپزشکی در حوزه بهداشتی

با معدوم سازی 18199 کیلوگرم فراورده خام دامی غیربهداشتی، در طرح تشدید نظارت بهداشتی نوروز و ماه مبارک رمضان در استان هرمزگان، گام مهمی در حفظ امنیت غذایی جامعه، برداشته شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، دکتر سید محمدامین حسینی معاون سلامت این اداره کل، طی گزارشی؛ عملکرد اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان را، در اجرای طرح تشدید کنترل و نظارت های بهداشتی و شرعی فرآورده های خام دامی در ایام پایانی سال 1402 و تعطیلات نوروز 1403 و ماه مبارک رمضان، تشریح کرد.

دکتر سیدمحمدامین حسینی با اشاره به رسالت دامپزشکی در تأمین غذای سالم از مزرعه تا سفره، گفت: طرح تشدید نظارتی دامپزشکی از تاریخ نوزدهم اسفند ماه سال 1402 آغاز و تا بیست و دوم فروردین ماه سالجاری با حضور 47 نفر بازرس بهداشتی و 16 نفر ناظر شرعی در قالب 29 اکیپ نظارتی در این استان اجرا و در جریان این طرح، 3894 مورد بازدید از مراکز تحت نظارت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان انجام شد، که طی این بازدید ها؛  18199 کیلوگرم فرآورده‌ غیر بهداشتی و غیرقابل مصرف، توسط کارشناسان دامپزشکی در سراسر استان کشف و با دستور مقام قضایی، معدوم و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی به پلمپ پنج واحد متخلف در این طرح اشاره کرد و افزود: در جریان بازرسی از واحدهای تحت نظارت این اداره کل، برای هفت واحد متخلف پرونده قضایی با عنوان تهدید علیه بهداشت عمومی تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

دکتر حسینی به بازرسی و تأمین گوشت سالم از کشتارگاه ها پرداخت و بیان کرد: در سال 1402 تعداد  30247 راس دام سبک در کشتارگاه‌های استان هرمزگان کشتار و 444349 کیلوگرم گوشت از کشتار این دام‌ها استحصال شده‌است و در راستای تأمین گوشت قرمز مورد نیاز استان، تعداد 15264 رأس دام سنگین نیز در سال گذشته در کشتارگاه‌های دام استان هرمزگان کشتار و 2641911 کیلوگرم  گوشت قرمز از کشتار این دام‌ها استحصال شده ‌است، که با نظارت بهداشتی و شرعی روانه بازار مصرف مسلمین شد.

این مقام مسؤول با اشاره به انجام نظارت های بهداشتی و شرعی در تمامی کشتارگاه های استان، خاطر نشان کرد: به دنبال نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در کشتارگاه های دام استان در سال گذشته، مقدار 2873 کیلوگرم لاشه دام سبک و سنگین به دلیل وجود ضایعات مرضی و بیماری در کشتارگاه‌های این استان ضبط و معدوم شده ‌است.

دکتر حسینی همچنین اظهار داشت: در سال 1402 مقدار 34 میلیون و 525 هزار و 932 کیلوگرم گوشت مرغ تولید شده، محصول کشتارگاه های صنعتی طیور استان تحت نظارت ناظرین بهداشتی و شرعی بوده است و این میزان گوشت سفید از کشتار 20 میلیون و 194 هزار و 149 قطعه طیور در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان، تحت نظارت دامپزشکی استحصال شده ‌است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان هرمزگان، به تعداد  235962 قطعه طیور ضبطی در کشتارگاه های طیور استان طی سال گذشته اشاره کرد و ادامه داد: 303 هزار و 177 کیلوگرم لاشه طیور در این مدت به دلیل ضایعات مرضی و یا لاغری در کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان هرمزگان، ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شده‌است.

  • گروه خبری : اخبار اسلایدر
  • کد خبر : 318527
کلمات کلیدی
سید امین عمرانی

سید امین عمرانی

نظرات

0 نظر برای این مطلب وجود دارد

نظر دهید

لینک کوتاه